ODISCIPLINERADE BULLAR

- Mamma, jag vill ha fastlagsbullar! Nu!
- Fastlagsbullar till Advent? Det passar väl inte?
- Jamen då vill jag ha kräftor till jul! Lova!
- Snälla du, vi brukar väl inte äta kräftor till jul? Då äter vi ju skinka!
- Men jag vill!!
- Suck... Du kan få en lussebulle om du vill, det är snart Lucia.
- Jag vill inte ha dina dumma lussebullar! Dom vill jag äta till Påsk!

Det är inte lätt att vara mamma. Det är inte lätt att vara barn.
Det är inte lätt att vara bagare och ICA-handlare när man måste tänka på profiten.
Aptiten och profiten. Bakverken och Högtiderna hänger ihop. Än så länge. Den omedelbara behovstillfredsställelsen som barnet kräver, letar sig in i kommersen och är ett gångbart koncept. Vem ska hålla emot? Eller ska vi släppa maten till högtiderna fritt?

- Jag äter väl vad jag vill, när jag vill, precis hur jag vill och När Det Passar Mig!
- Javisst Egoist.
Den totala individualismen smyger sig på. Bullarna börjar bli odisciplinerade.

Men jag tycker om kollektivet. Jag gillar när Alla Gör Något Samtidigt! Det är en häftig känsla, ja snudd på andlig!
Vad är det för oskrivna lagar som gör att vi trots allt håller fast vid våra traditioner? Vad är det som gör att vi inte har förlagt julen till sommaren, trots att köpmöjligheterna är större då?

Disciplin.
Att växa ifrån det barnsliga
skrikandet på omedelbar tillfredsställelse.
Vilken makt du och jag har! Vi har möjlighet att säja Nej, eller Ja.

- Nej tack, jag vill inte ha semlor till nyår. Jag väntar till Fastlagssöndagen där de hör hemma.
- Nej tack, jag äter inte lutfisk till midsommar, det tar jag hellre på Juldagen. Om jag inte vill skippa det helt, förstås. Stackars långan. Uppfiskad, uttorkad, lutad, blötlagd, kokt och uppäten. Fem argument att äta något annat på juldagen.
- Nej tack, jag äter inte Gustav Adolfsbakelser på 1 Maj. Jag väntar gärna till rätta dagen. Eller tar en skorpa som inte är så politisk.

Jag vill inte medverka till att all högtider plötsligt har fel mat och fel bakverk. Det är noga med det där!
Har inte ni försäljare något ansvar alls?
Som kund blir man väldigt trött ibland när "Jingle Bells" klingar i varuhuset strax efter Allhelgona.

Skärpning!
Mer disciplin i butikerna!
Fler starka morsor som uppfostrar den unga generationen till att veta vad som är rätt och fel i kakburken.

Nu tror jag att jag ska gå och smygäta lite sill och potatis... Hoppas ingen ser att jag tar en liten jordgubbe till efterrätt så här lagom till 2 advent!

GOD HJUL!


Bakpulver-Sturella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0