BLÅ MÅNDAG

Kära Läsare!
Jag har tummen mitt i näven vad gäller dataelektronik - jag begriper inte vad jag gör för fel eller vad som händer när lösenordet försvinner... Men nu har jag hittat det och det har gått lång tid sedan jag skrev.
I bakgrunden snurrar QUEEN Greatest Hits på CD-tallriken. "Heaven for everyone"... jo, man kan längta dit ibland...

Påsken kommer rekordtidigt i år. Det är redan dags för fastlagsris med violetta fjädrar! Påskdagen är första söndagen efter fullmåne efter vårdagjämningen = 23 mars!
Jag har knappt hunnit ta med julpyntet... Vintern är så brun och fuktig att julglittret har behövts inomhus - det måste vara vackert någonstans! Motvilligt åkte adventsljusstakar och fönsterstjärnor ned i jullådan och in i förrådet.
Igår bakade jag fastlagsbullar. Riktiga semlor! Det är nu det gäller... I skrifterna kallas denna dag för Blå Måndag och imorgon är det Fet Tisdag - sedan är den verkliga fastan igång... Vi kan ju återkomma till det.

Djungelmorsan är ingen stadsmänniska. Åkte glad med maken upp till skogarna i Blekinge. En blek sol visade vägen mellan gran och tall. När Gud skapade Tiveden övade Hon först på Alljungen norr om Karlskrona - så vackert det är!
En del stigar var täckt av mjuk, grön mossa. Det gungade under fötterna. Sällan har en blå måndag varit just så grön! Stadsbruset var långt bort. Jag kunde höra skogen susa! Ville gråta av glädje.
En tunn isskorpa låg och tryckte i norrläge i väntan på minusgraderna. Det måste bli kallare! Jag vill inte se små sniglar på trappan och veta att fästingarna blir fler - Fader Frost kom hit! Bit till! Nyp till!

Jag ska ta min del av miljöansvaret: bilen är till salu. Jag har övat mig att åka buss och cykla de 6 km till jobbet. Det går! Tycker om min bil men nu är det dags för någon annan att ta över. Den är lika vackert grön som skogens mossa.

Funderar på vad vi ska göra den dag vi har exploaterat all natur... när det inte längre finns någon stans att ta vägen och hämta kraft... Gud, förlåt oss.

Blåa hälsningar,eder tillgivna Sturella

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0